ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ

ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ
Το συγκλονιστικό μυθιστόρημα για τις γυναίκες στην ωριμότητα, για τη γυναικεία φίλία, για τις ακυρώσεις και τις αναπτερώσεις!

Wednesday, December 5, 2007

Η αυθαιρεσία και ατιμωρησία του ΕΚΕΒΙ

Της Ιουστίνης Φραγκούλη


Δεν θέλω να πιικρίζω μέρες πούρχονται αλλά ως πολιτικά σκεπτόμενο όν και ως λογοτέχνις έχω ορισμένες ενστάσεις να καταθέσω σε σχέση με τα βραβεία Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ (Εθνικό Κέντρο Ελληνικού Βιβλίου).

Τα βραβεία αναγνωστών προκύπτουν απο την προτίμηση του κοινού, είναι τα περίφημα people’s awards και δεν έχουν να κάνουν με ποιότητα, ύφος, ιστορία, συγγραφέα, εκδοτικό οίκο, αλλά με την δημοφιλία των βιβλίων στους αποδέκτες τους, που είναι αποκλειστικά και μόνο το κοινό.

Μαθαίνω πως σ’ αυτή τη γραμμή κινούνταν οι υποψηφιότητες του ΕΚΕΒΙ μέχρι πέρισι, πως δηλαδή η λίστα των υποψηφίων βιβλίων συντασσόταν με βασικό κριτήριο το ευπώλητο των 10 βιβλίων της λίστας .Φέτος, παρακάμφθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία της προτίμησης των αναγνωστών και μεσολάβησε μια κριτική επιτροπή με κριτικούς του γνωστού κυκλώματος, οι οποίοι έδωσαν τη δική τους λίστα με βάση τις προσωπικές και διαπλεκόμενες προτιμήσεις τους.

Δεν έχω τίποτε με την ευγενή τάξη των κριτικών, οι οποίοι προσπαθούν να κατευθύνουν την αγορά του βιβλίου μέσω των κειμένων τους απο τις εφημερίδες και τα περιοδικά στα οποία εργάζονται. Τη δουλειά τους κάνουν και μάλιστα κάτω απο τη μύτη του εκάστοτε εργοδότη τους, που φαίνεται πως ήκιστα ενδιαφέρεται για την διαπλοκή στο χώρο των λογοτεχνικών εκδόσεων. Ωστόσο, σήμερα οργίζομαι εναντίον του Εθνικού Κέντρου Ελληνικού Βιβλίου, το οποίο πάλι προσπάθησε να «καπελώσει» την υπόθεση διορίζοντας επιτροπούλες και τα τοιαύτα εις βάρος της δημοφιλίας των βιβλίων.

Δεν ξέρω για τους άλλους εκδοτικούς οίκους, αν δηλαδή επιλέχθηκαν τα πιό ευπώλητα βιβλία τους. Θα μιλήσω όμως για τα Ελληνικά Γράμματα, όπου σαφώς το best seller στην λογοτεχνία (ελληνική και ξένη) υπήρξε το Ψηλά Τακούνια Για Πάντα τη συγκεκριμένη περίοδο , αφού βρίσκεται ήδη στην 5η έκδοση (παρά τη δυσλειτουργία του οίκου λόγω της αλλαγής ιδιοκτησίας). Ωστόσο,αντ’ αυτού μπήκε στη λίστα του βραβείου των Αναγνωστών το βιβλίο του συμπαθούς Αρη Μαραγκόπουλου, το οποίο υπολείπεται τα μάλα σε αριθμούς πωλήσεων.

Διάβασα σε κάποιο ιστολόγιο το γράμμα διαμαρτυρίας του Θανάση Ψυχογιού, ο οποίος αναρρωτιέται πώς αλλάζουν οι θεσμοί έτσι δια μαγείας εν μια νυκτί. Πώς παραβιάζονται τα αυτονόητα χωρίς να μιλάει κανείς. Πώς γίνονται τα εγκλήματα χωρίς καμία τιμωρία. Και μιλάμε για το Εθνικό Κέντρο Ελληνικού Βιβλίου, που στηρίζεται απο τα χρήματα ημών των φορολογουμένων. Δεν μιλάμε για ιδιωτικούς φορείς και περιοδικά, που παίζουν με γνώμονα τα συμφεροντάκια τους.

Δεν είμαι η συγγραφέας που περιμένει καταξίωση απο το ένα ή άλλο βραβείο. Είμαι τυχερή να δίνω τη μάχη της επικοινωνίας του βιβλίου μου σε ένα διεθνές περιβάλλον κι έτσι δεν περιμένω καμία επιβράβευση απο τα πηγαδάκια της Αθήνας.

Ωστόσο, το ΕΚΕΒΙ ώφειλε να σεβαστεί το βραβείο των Αναγνωστών που το ίδιο θεσμοθέτησε, οφείλει γενικά να σέβεται το γεγονός πως ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού και χρηματοδοτείται απο τον εθνικό προϋπολογισμό του κράτους. Δεν είναι μαγαζί κανενός και δεν δικαιούται να παίζει με την λογική μας.

Αυτά τα ολίγα και βέβαια εγώ και η παρέα μου απο τη Λευκάδα ψηφίσαμε το βιβλίο του Δημήτρη Μαμαλούκα, επειδή εμείς στον παράγοντα της δημοφιλίας μετράμε προπάντων την εντοπιότητα.

10 comments:

zero said...

Μαλιστα.
Πολυ σωστη η ενσταση σου.
Την καλησπερα μου.

Justine's Blog said...

Αντιγυρίζω την Καλημέρα μου πασπαλισμένη με άπρο χιόνι και παχύ, του τόπου μου καμάρι!
Προσπαθώ να είμαι ακριβοδίκαιη και όχι παραπονιάρα. Αλλά δε γίνεται να καταργούνται τα αυτονότητα , να κατασταρατηγείται κάθε ίχνος λογικής και να μένω με κλειστό το στόμα.
Ελεος με την αυαθαιρεσία και την κλίκα τους!

Liondas said...
This comment has been removed by the author.
Νίκος Λαγκαδινός said...

Ιουστίνη μου, γεια σου και χαρά σου! Καταρχήν, ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ για τις ευχές. Κατά δεύτερο, νιώθω άσχημα που έχω "χαθεί", αλλά ελπίζω ότι θα κατανοήσεις. Μπλέχτηκα, αλλά θα ξεμπλέξω (μη σκεφτείς κακό...). Όσο γι' αυτά που γράφεις περί βραβείων και ΕΚΕΒΙ, με βρίσκουν σύμφωνο. Θέλω να πω ότι τα γνωρίζω τα διάφορα τερτίπια τους και δεν νευριάζω πια. Μόνον καμιά φορά μου τη δίνει, κάνω κανένα σχόλιο και μετά η ζωή συνεχίζεται. Λυπάμαι που δεν βρεθήκαμε όταν ήρθες στην Αθήνα. Εύχομαι να είσαι καλά - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΣ! Με αγάπη Νίκος Λαγκ (πάντα φίλος)

Justine's Blog said...

Αγαπητέ μου Νίκο,
Χρόνια Πολλά και επισήμως απο το δικό μου μπλόγκ. Καταλαβάινω όταν χάνεσαι, βυθίζεσαι στη δημιουργία. Κι εγώ σε μια διαρκή τρεχάλα ήμουν στην Αθήνα.
Θα ιδωθούμε το Μάρτη. Οσο για τα μαγειρέματα των βραβείων, τα ξέρω αλλά όταν βγάζουν μάτι (όπως στην περίπτωση των Ελληνικών Γραμμάτων) δε μπορώ να σιωπώ. Επιβάλλεται να υπερασπίσω τα χρήματα που πληρώνω ως φορολογούμενη για το ΕΚΕΒΙ.
Με πολλή αγάπη

Μηθυμναίος said...

Αχ, Ιουστίνη μου, πολύ σωστά τα λες, αυτά συμβαίνουν, δυστυχώς και στον εκλεκτό περίγυρο του βιβλίου. Να φανταστείς, πάει καιρός, ωθούμενος από κριτικές σε όλα τα ΜΜΕ, και από πάμπολλες διαφημίσεις, έπεσα στον πειρασμό κι αγόρασα ένα βιβλίο γνωστού για τις δημόσιες σχέσεις του, «συγγραφέα» και με το ζόρι έφτασα να διαβάσω το μισό ψάχνοντας να βρω τι στο καλό έβλεπαν αυτοί οι κύριοι που δεν το ‘βλεπα εγώ. Τι να πω...

Justine's Blog said...

Αγαπημένε μου Στράτο,
Πόσο περήφανη με κάνεις με όσα γράφεις . Πόσο ευτυχισμένη που με τιμάς με την άδολη φιλία σου.
Οσο για το κύκλωμα του βι΄βλίου, όλοι το ξέρουν πιά. Απλώς, δεν μου αρέσει να νομίζουν πως είμαστε κορόδια!
Τώρα αν θα διαπλεκόμουν ποτέ για να με βάλουν στις λίστες ή στις κριτικές τους; Ποτέ!
Φιλια χιονισμένα

Άσπρο στο Μαύρο said...

Σε ποιον τομέα στην Ελλάδα υπάρχει αξιοκρατία και σε ποιον θεσμό σεβασμός;
Όλοι γνωρίζουμε γι αυτά τα παιχνίδια της παρέας, το θέμα είναι ότι οι εμπλεκόμενοι στις παραβιάσεις των θεσμών δεν αισχύνονται μπροστά στα κριτικά σχόλια που θα υπάρξουν.

Υπάρχουν βιβλία με περισσότερες εκδόσεις και μεγάλο τιράζ από το πλέον ευπώλητο των υπό ψήφιση βιβλίων.

Άραγε γιατί;

Χαιρετώ σας...

Justine's Blog said...

Αγαπητέ Δημήτρη,
Μήπως ήρθε ο καιρός να πληρώσουν στο ΕΚΕΒΙ τη διαπλοκή; Μήπως ο νέος υππο θα πρέπει να καθαρίσει το τοπίο απο την παρεούλα;
Οχι πως δεν θα ξανασυμβεί, αλλά ας γίνει ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών για να ξέρουν και οι επόμενοι πως δεν υπάρχουν άλλες ανοχές και αντοχές.
Όσο για τους θεσμούς που καταπατούνται, δίκιο έχεις αλλά ας γίνει επιτέλους μια αρχή.
Ηταν η πιό κατάφωρη παραβίαση της λογικής μας αυτή.
Χαιρετίσματα απο την Αβάννα όπου φυσάει μια υπέροχη χαϊδευτική θαλάσσια αύρα.
Ιουστίνη

merz said...

Αγαπητή κα. Φραγκούλη,

Πριν καιρό περνώντας από κάποιο βιβλιοπωλείο είδα μια εκπληκτική διακόσμηση. Τον κύριο κορμό της βιτρίνας τον είχα χαζέψει πριν από μήνες – όπως και τόσοι άλλοι- και ομολογώ ότι οι άνθρωποι που διαβάζουμε δεν είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοιου είδους ομορφιές. Ομως τώρα κάτι τις άλλο έβλεπα. Και δεν με ξενιζε μόνο η διακόσμηση αλλά και το περιεχόμενο των βιβλίων που παρουσίαζαν. Μπήκα και ρώτησα - και όποιος ρωτάει μαθαίνει... ότι συμμετείχαν σε έκθεση βιτρίνας παιδικού και εφηβικού βιβλίου που διοργανώνει το Ε.ΚΕ.ΒΙ. Κατέθεσα τις ευχές μου και τράβηξα το δρόμο μου.
Λίγες μέρες μετά και ενώ έπαιζα στο διαδίκτυο μπήκα στην ιστοσελίδα του Ε.ΚΕ.ΒΙ. και είδα εκείνο το τρισχαριτωμένο σκιτσάκι – χάρμα οφθαλμών.Δεν θυμάμαι όμως να είδα κάτι ανάλογο ή έστω που να παραπέμπει στον διαγωνισμός βιτρίνας. Από τότε πέρασα αρκετές φορές αλλά δεν μπόρεσα να μάθω (γιατί συνήθως περνάω βραδάκι) τι απέγινε με το βραβείο. Ως προχθές που βρήκα μισοανοιχτό το μαγαζί. Μου είπαν ότι το κέρδισε ο ..... Μά, είχε τόσο ωραία βιτρίνα, αναρωτήθηκα. Τι να σκαρφίστηκε τάχατες ο μάγκας; Ρώτησα που είναι και τράβηξα κατά’κει με τον φόβο ότι μπορεί να μην υπάρχει πια. Φτάνω, κοιτάζω και καλέ... δεν πίστευα στα μάτια μου. Η δεν πήγα στον σωστή διεύθυνση, ή άλλαξαν βιτρίνα ή εγώ έχω χάσει παντελώς της αισθητική μου ικανότητα. Μπροστά μου ειχα μια βιτρίνα με –μόνο- παιδικό περιεχόμενο και για να είμαι πιο συγκεκριμένος με 1-2 τίτλους βιβλίων για πολύ μικρά παιδιά και 2-3 μπαλόνια και τελικά ουδεμία σχέση είχε με την βιτρίνα που θαύμασα και εγώ και πολλοί άλλοι. Πήρα φωτιά. Δεν θέλησα να ξαναρωτήσω για το ορθόν της διεύθυνσης αλλά ξαναμπήκα στο διαδίκτυο. Τώρα πια θεωρούσα ότι κάτι θα έβρισκα που να
κατατοπίζει για τον περί ού ο λόγος διαγωνισμός. Του κάκου. Σε ένα σημείο μόνο λίγες λέξεις αναγγελίας του διαγωνισμού. Αναρωτιέμαι γιατί. Κάπου πάει το μυαλό μου και θα το ψάξω. Ηδη ρωτάω σε φίλους που η ενασχόληση τους είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με όλα τα στάδια της κατασκευής του βιβλίου. Μάθετε κάτι, αξίζει πιστεύω τον κόπο. Όσο για μένα υπόσχομαι να επανέλθω δριμύτατος..............
νομιζόντων ελέω κυρίου ΧΧ. 15/04/2008