ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ

ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ
Το συγκλονιστικό μυθιστόρημα για τις γυναίκες στην ωριμότητα, για τη γυναικεία φίλία, για τις ακυρώσεις και τις αναπτερώσεις!

Monday, January 18, 2010

Μεσημβρινές συνευρέσεις


Μεσημβρινές συνευρέσεις

Εύα Στάμου

εκδόσεις Μελάνι, σ. 145, 13 ευρώ

Τη γνώρισα σε μια απο τις μπλογκοσυγκεντρώσεις της Ελένης Γκίκα στο καφέ της Αγκυρας ένα απο κείνα τα Σαββάτα, που βρέθηκα στην Ελλάδα δυό χρόνια πριν. Δεν ξέρω γιατί με την Εύα Στάμου ένιωσα μια σύνδεση άμεση και ουσιαστική , παρότι δεν είναι ο τύπος μου να συχνάζω με ψυχολόγους. Μου άρεσε μάλλον αυτή η επιθετική ομορφιά της, που την έκανε να είναι άνετη μέσα στο δέρμα της αλλά και στο επάγγελμά της.

Εκτοτε την καλώ κάθε χρόνο στα περίφημα πάρτυ της Αθήνας, γιατί μου αρέσουν πολύ εκείνη κι ο σύντροφός της. Θάλεγα πως τους νιώθω ιδιαίτερα κοντινούς κι ας βρισκόμαστε περιοδικά και πού στην Ελλάδα.

Με μεγάλη ανυπομονησία άρχισα να διαβάζω το βιβλίο της «Μεσημβρινές Συνευρέσεις» στο αεροπλάνο προς Αθήνα τον περασμένο Νοέμβρη της επιστροφής μου στο Μόντρεαλ.Πρόκειται για μια συλλογή με διηγήματα, που έχει θέμα της το ανθρώπινο σώμα και τη διαφορετικότητα της σεξουαλικότητας.Το ρούφηξα κυριολεκτικά κατα το δεκαπεντάωρο ταξίδι μου με στάση στο λατρεμένο μου Παρίσι.

Το ξαναδιάβασα πάλι μετα τις διακοπές καθώς ήθελα να φρεσκάρω στο νού μου τις λεπτομέρειες των Μεσημβρινών Συνευρέσεων, που έπαιζαν ανάμεσα στην άκρα σεξουαλικότητα των δύο φύλων αλλά και των ομοφυλόφιλων χωρίς όμως να με σοκάρουν.

Βρήκα τη ματιά της Εύας Στάμου άκρως διεισδυτική όπως άλλωστε την περίμενα, καθώς είχα εξοικειωθεί με αυτήν απο τα συγκροτημένα κείμενά της στο υπέροχο μπλόγκ της. Η σωματική συνεύρεση μέσα απο την πένα της με παρέπεμψε στις λογής λογής ιστορίες που θα έχει ακούσει στο ψυχολογικό ντιβάνι της .

Ο «Χάρτης» με παρέπεμψε στην τυχαία ερωτική συνεύρεση για τον ίδιο το σωματικό έρωτα και όχι πέρα απ΄αυτόν , Το «Ρίσκο» στο πάλιωμα του ερωτισμού μέσα στο γάμο, «Οι Μεσημβρινές συνευρέσεις» σε ιστορίες των Εξαρχείων και των εξαρτήσεων, και τα υπόλοιπα διηγήματα σε περιγραφές ερωτισμού, που ξεπερνούν τα όρια της συνθήκης. Αλλά ακόμη και ο ομοφιλόφυλος έρωτας είχε ένα ρομαντισμό και μια απελπισία, εκείνη της διαφορετικότητας και της μοναξιάς.

Δεν θα μπορούσα να κατατάξω τα διηγήματα της Εύας Στάμου σε αμιγώς λογοτεχνικά πονήματα, καθότι παρα την καλή γραφή, τους λείπει αυτή η αοριστία της λογοτεχνικής αδείας. Η Εύα Στάμου σε πρωτοπρόσωπη ή τριτοπρόσωπη γραμμή είναι πανταχού παρούσα ως αφηγήτρια και ως ψυχολόγος του βάθους και του πλάτους. Είναι παρούσα συμπερασματικά, άφοβα και ακριβοδίκαια.

Μέσα απο τα κείμενά της αναδεικνύει την αναλυτική της σκέψη, τη βαθειά παιδεία της αλλά και την άριστη σχέση με το αντικείμενό της, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο ψυχισμός πίσω απο τη σωματική συνεύρεση με φόντο διάφορες συνθήκες ζωής.

Μου άρεσαν τούτα τα διηγήματα, που είχαν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης, που δεν ήταν ατάκτως ερριμμένα κάτω απο μια αόριστη λογοτεχνική προσποίηση. Τελικά, διαβάζοντάς τα και δεύτερη φορά κατέληξα στο συμπέρασμα πως αυτή η δημοσιογραφική μου φύση ενθουσιάζεται απο το ίδιο το γεγονός, που ενδύεται τον μανδύα του διηγήματος προπάντων όταν έχει γραφτεί απο το νού, την πείρα και τη δεξιοτεχνία μιας συγκροτημένης ψυχολόγου με ωραία και τρεχούμενη πένα.

Εύα μου περιμένουμε κι άλλα τέτοια κείμενα στη μικρή ή τη μεγάλη φόρμα, τώρα που σε ανακαλύψαμε στη γραφή.

Ιουστίνη Φραγκούλη

Μίνι βιογραφικό της Εύας Στάμου

Η Εύα Στάμου γεννήθηκε στην Αθήνα. Έζησε στη Βρετανία όπου έκανε ανώτατες σπουδές φιλοσοφίας και διδακτορική διατριβή στην ψυχολογία με θέμα τη συγκρότηση της προσωπικότητας. Εργάστηκε στην Πρότυπη Ψυχιατρική κλινική του Γιορκ και δίδαξε Ψυχιατρική Ηθική στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ. Από το 2007 ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως ψυχοθεραπεύτρια ατόμων και ζευγαριών. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα "Ελιγμοί", 2004 - "Ντεκαφεϊνέ", 2005 και τα διηγήματα "Μεσημβρινές συνευρέσεις", 2009.

18 comments:

Michael Tellides said...

Το Post σου μου κίνησε την περιέργεια και φρόντισα να την "ανακαλύψω" - όσο γίνεται - μέσα απο το Bog που παραπέμπεις.
Πράγματι εντυπωσιακό!
Η Εύα Στάμου γεννήθηκε στην Αθήνα. Έζησε στη Βρετανία όπου έκανε ανώτατες σπουδές φιλοσοφίας και διδακτορική διατριβή στην ψυχολογία με θέμα τη συγκρότηση της προσωπικότητας. Εργάστηκε στην Πρότυπη Ψυχιατρική κλινική του Γιορκ και δίδαξε Ψυχιατρική Ηθική στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.
Από το 2007 ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως ψυχοθεραπεύτρια ατόμων και ζευγαριών. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα "Ελιγμοί", 2004 - "Ντεκαφεϊνέ", 2005 και τα διηγήματα "Μεσημβρινές συνευρέσεις", 2009.
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://evastamou.blogspot.com
και...καλές αναγνώσεις.

fevis said...

Τι υπέροχο timing...Σε λίγο θα βγω να πάω βιβλιοπωλείο να πάρω βιβλία για ένα ταξίδι που ετοιμάζω οπότε θα το πάρω και αυτό...:-) Και θα πάω και μια βόλτα από το blog της Εύας να ρίξω μια ματιά τώρα.. Κατά τα άλλα, συγκεντρώσεις στην Αθήνα ακούω και δηλώνω από τώρα συμμετοχή για την επόμενη.. Ανυπομονώ... Καλημέρα και φιλιά πολλά...:-))

Eva Stamou said...

Αγαπημένη μου Ιουστίνη, σε ευχαριστώ θερμά για την κριτική παρουσίαση του πρόσφατου βιβλίου μου. Ήταν πολύ ευχάριστη έκπληξη όταν είδα το εξώφυλλο του βιβλίου ανοίγοντας το μπλογκ σου! Χαίρομαι που καταλαβαίνω ότι απόλαυσες τα διηγήματά μου. Έχω αναρτήσει το κείμενό σου μαζί με άλλες κριτικές στο ιστολόγιό μου.

Θα σας περιμένουμε με μεγάλη χαρά την άνοιξη. Χαιρετισμούς και φιλιά σε όλους!

δεσποιναριον said...

Βιαστικα διαβαζω πρωϊ πρωϊ και θα ξαναρθω γιατι το θεμα ειναι πολυ ενδιαφερον. Βεβαια το βιβλιο δεν το εχω διαβασει, αλλα μπαινει στη λιστα του επομενου ταξιδιου. Την Ευα Σταμου την εχω δει σε σχολια αλλων μπλογκς. Θα κανω κι εγω μια βολτα στο μπλογκακι της το βραδακι. Μεχρι τοτε ευχομαι εδω καλη επιτυχια και καλες πωλησεις στο βιβλιο της με το τοσο ενδιαφερον θεμα. Καλημερες και φιλακια!

Justine's Blog said...

Μιχάλη μου,
Αποδεικνύεσαι καλύτερος της διδασκάλισσας΄. Ετσι πήρα το βιογραφικό απο το σχόλιό σου και το ανάρτησα στο κύρίως κείμενο. Εφτασα χθες το βράδυ αργά τη νύχτα και ξεχάστηκα να αναρτήσω το βιογραφικό της Εύας μας.
Ελπίζω να σου αρέσόυν τα διηγήματά της, που ελπίζω να τα φέρει το βιβλιοπωλείο μας.
Πολλά φιλιά

Justine's Blog said...

Καλημέρα κορίτσι τν γενεθλίων.
Κι αποδώ Χρόνια Πολλά κι Ευτυχισμένα για τα γενέθλιά σου. Να το πάρεις το βιβλίο της Εύας στ ταξίδι, θα σου κρατήσει ιδιαίτερη παρέα. Και καθώς είσαι δημοσιογράφος, θα δείς με το μάτι της αυτά που κι εσύ έχεις καταγράψει στο μυαλό σου με την παρατηρητικότητά σου.
Εννοεέιται πως θα είσαι καλεσμένη στο πάρτυ του Μαρτίου, αλλοίμονο τώρα που μάθαμε τί πάρτυ άνιμαλ είσαι!
Φιλιά πρωινά απο ένα άτονο ουρανό

Justine's Blog said...

Αγαπημένη μου Εύα,
Δεν είναι ακριβώς κριτική το κείμενό μου, δεν διεκδικώ τέτοιες δάφνες. Είναι η κατάθεση της ειλικρινούς μου απόψεως περι του βιβλίου χωρίς συμψηφισμούς.
Να γράφεις πάντοτε αυτά που κουβαλάς για νάσαι ο εαυτός σου
Φιλιά

Justine's Blog said...

΄Καλημέρα μικρά Πρωτευουσιάνα μου,
Εννοείται πως έφυγε σήμερα με το πακέτο του Ανρθωποχάτταν το βιβλιαράκι της Εύας. Οχι, θα σε άφηνα αδιάβαστη!
Θα σου αρέσει πολύ το λοξό κοίταγμα στον ψυχισμό των σωματικών συνευρέσεων.
Πολλά φιλάκια απο μονότονο γκρίζο Μόντρεαλ

Μηθυμναίος said...

Στις συνευρέσεις της Αθήνας, γνώρισα την Εύα σ’ εκείνο το πάρτυ σου κι έκτοτε τη συναντώ… ακόμα και στις σελίδες του ΕΜΠΡΟΣ της εφημερίδας που συνεργάζομαι. Μεσημβρινές συνευρέσεις κι εκεί, λοιπόν!!!

Ελπίζω να μπορέσω να το διαβάσω το βιβλίο της.

δεσποιναριον said...

Καλα δε σε πιστευω! Τι παιδι εισαι εσυ; Ειπαμε να φροντιζεις την ενημερωση μου, αλλα εσυ το πηρες πολυ ζεστα. Χαιρομαι παρα πολυ με αυτη σου την κινηση γιατι θελω να τα διαβασω και τα δυο, αλλα θα μου υποσχεθεις οτι πρωτα θα τα διαβασω και υστερα θα στειλεις αλλα ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΕΚΘΕΙΑΣΩ. Σε ευχαριστω μεσα απ την καρδια μου, με συγκινεις αφανταστα και με εχεις καταυποχρεωσει. Τι να κανω η πρωτευουσιανα.. Εχω μεινει σπητσλες .. φιλακια απογευματινα.

Justine's Blog said...

Στρατούλη μου,
Είστε οι αγαπημένοι μου καλεσμένοι και πολύ χαίρομαι που μου άρχεστε κάθε χρόνο. Και φέτος ραντεβού το Μάρτιο και να μας έρθεις διαβασμένος στη νυχτερινή συνεύρεση, ναι;
Είδες το Εμπρός; Οποία σύμπτωση!
Καληνύχτες

Justine's Blog said...

Σπίτσλες πρωτευουσιάνα μου,
Αφού σου είπα ότι θα φροντίζω για την πνευματική σου ενημέρωση. Είναι να μην πάρω φόρα η γυναίκα, γίνομαι θύελλα.
Τώρα ετοιμάζομαι για ήρεμη απόσυρση με αντικείμενο το διάβασμα ενός βιβλίου που δεν καταπίνεται με τίποτε, αλλά επαγγελματικοί΄λόγοι με καλούν να το κάνω!
Φιλάκια

ΓΙΑΝΝΑ said...

Πολυ σπουδαιο το βιογραφικο της κ.Σταμου.Ευχαριστω Ιουστινη για την ενημερωση.Βαζω το βιβλιο μεσα στις επομενες επιλογες μου.Θα περασω και απο το μπλογκ της.Φιλια και καλημερα απο δω,με ηλιο παγωμενο.

katrine said...

Τι γλυκό και ζεστό εκ μέρους σου Justinάκι να γράφεις για άλλους συγγραφείς-φίλους με τέτοιο καμάρι.

Την Εύα τη γνώρισα κατ αρχήν απ το μπλογκ της,τη γραφή της, και μετά απ τα βιλία της. Συνδιάζει τέλεια τη γνώση της ψυχολογίας με τη γραφή βιβλίων. Ξέρει μέχρι που. Κι αυτό το έκτιμώ. Δεν είναι υπερβολική.Αντίθετα τη βρίσκω πραγματική. Στην Αθήνα στη παρουσίασή σου τη γνώρισα αμέσως από μακριά. Ξεκάθαρο βλέμμα και διάφανη σα κρύσταλλο παρουσία. Μίλησα μαζί της και με κέρδισε πιο πολύ.
Το βιβλίο το διάβασα ,το έχω και στα προτεινόμενα στο dollitsa και συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.

Κρύο εδώ Ιουστίνη μου, χειμωνιάσαμε!
Φιλιά

Justine's Blog said...

Γιάννα καλή μου,
Θα σου αρεσουν οι ιστορίες της Εύας γιατί έχουν κάτι αλλόκοτο κι όμως οικείο. Πιστεύω πως είναι πολύ ενδιαφέρουσα η γραφή της και προπάντων η θεματολογία της.
Φιλιά πολλά

Justine's Blog said...

Κατρινάκι μου,
Εφερες το κρύο μαζί σου απο την Ελβετία και παραπονιέσαι; Απόλαυσέ το όσο κρατεί γιατί σε λίγο θα αρχίσουν πάλι οι εναξήγητες ζέστες.
Οσο για την Εύα, χαίρομαι που την είχες ανακαλύψει μέσα απο το μπλόγκ της και που έχεις σχηματίσει περίπου την ίδια ιδέα για την περσόνα της και τη γραφή της.
Ετοιμάζομαι να σουρτουκιάσω σε θεατρική παράσταση αυτή τη φορά.
Φιλάκια σμουτς

τα χνάρια said...

Ιουστίνη μου, μπράβο γι' αυτή την ανάρτηση!
Την Εύα την γνώρισα λίγο από κοντά και μ' άγγιξε το χαμόγελό της και η ζεστασιά της.
Κατά καιρούς παρακολουθώ και τα θέματα του μπλογκ της, ανάλογα τις δικές μου υποχρεώσεις.
Χαίρομαι που κυκλοφορούν δικά της βιβλία, κι ακόμα περισσότερο που είναι εκεί και με περιμένουν!
Και μόνο που είναι ψυχολόγα, τα κείμενά της θα λένε πολλά!
Να είναι καλά, να βοηθάει ανθρώπους με όλους τους τρόπους!

Justine's Blog said...

Κατερινάκι μου,
Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε η Εύα. Είναι πολύ σπουδαίο πλάσμα και φαντάζομαι πολύ καλή ψυχολόγος αν κρίνω απο ορισμένα κείμενά της στο μπλόγκ αλλά και απο τις διαλογικές μας συζητήσεις.
Είμαι σίγουρη πως τα κείμενά της έχουν ουσία και περιεχόμενο!
Φιλιά σου